Ønske om å spise sunt, tidsklemma og folk med gode økonomiske ressurser har åpnet dørene for nye forretningsmuligheter. AC Nielsen som står bak en undersøkelse som viser internasjonalt stadig flere mennesker som ønsker å handle sine dagligvarer på internett. Undersøkelsen viser at på to år har dette økt med 44 prosent.

dagligvarer på nett gir flere fordeler alle vlle ha

Det samme undersøkelse viser at seks av til opplyser at de bruker søkemotorer til å sjekke priser på kolonialvarene sine før de handler. Undersøkelsen visser at over halvparten av de spurte svarte at de hadde kjøpt inn dagligvarene sine på internett. Dataene er hentet inn august 2012 og forbrukere fra 56 land har vært innblandet, inkludert Norge og de fleste europeiske land. 

 

Lunsjlevering på jobblunsj på jobb er uungåelig

Samtidig finner stadig flere norske bedrifter veien til nettbutikker med denne tjenesten, nemlig å levere lunsj på jobben. For en studn siden antallet var kun noen få selskaper som tilbød denne tjenesten, men i dag er det en håndfull selskaper som har spesialisert seg på denne type matlevering, blant annet rethjemno, dagligvarer-direkte m.m.

Fordelen med en slik lunsjlevering er at den frigjør interne ressurser, samtidig som transportkostnader er minimal, som regel så liten som null kroner. Nå er det over en 10 år som vi ser dagligvarer på nett supermarket.no som har vært i markedet og gjennom årene har klart å overleve med sine tjenester. Matleveringstjenesten, lunsj på jobb uten kostnad på tirsdager viser å være en nøkkelord for de som vil ha kostnadene på det minimale. Erfraring viser at de som ikke har så hastverk for å få sine daglige-mat-handel å få levert på mandager, kan vente til tirsdager og få den gratis levert. En suksess faktor viser seg å være å gi 25% rabatt for nye kunder! Dvs. alle nye kunder får bruke rabattkoden NYKUNDE når de registrere seg og få 25% rabatt på sin første totalbeløpet. Ekspertene er overrasket over hvor fornøyde kundene er.

 

Undersøkelsen viser detlunsj på jobb gjør deg glad

Erik Fagerlid i PA Consulting som regnes en av dagligvarereksperter er overrasket over holdningene de norske dagligvarekjedene har til kundene sine. Han mener i det engelske markedet, som han er ekspert til, er det nettopp bestilling og levering av matvarer som øker mest i dagligvarehandelen. Han mener at 30 prosent av handelen innenfor flere viktige produkter som tyggis, grønnsaker, drikkevarer skjer det siste halvannet minuttet før en når kassen. Vi snakker om impulshandel av varer med ekstra gode marginer. Matkjedene er redde for å gå glipp av denne fortjenesten hvis de åpner for netthandel.