Netthandelen fra norske butikker går nednetthandel

Det er vanskelig å forstå hvorfor det er en en nedgang for den norske handelen og ikke den internasjonale, siden konjunkturnedgangen har omfattet begge.

Rundt 50 prosent av norske forbrukere oppgir at de er svært prisbevisste, og de har blitt mer bevisste gjennom finanskrisa. Jevnt over ser vi også at folk blir dyktigere til å bruke nettet til å handle, og at bredbånd er mer tilgjengelig.

Fakta om netthandel

• Andelen av hele befolkningen som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester over nett, har økt til 70 prosent ved midten av 2009. Et år tidligere hadde 63 prosent bestilt over nett, ifølge Statistisk sentralbyrå.

• Blant argumentene for å handle på nettet vises det særlig til at det er både lettvint og trygt.

• Én av ti av dem som har handlet på nettet, oppgir at de har hatt problemer i forbindelse med dette. I halvparten av tilfellene er det tekniske problemer med nettsidene som er problemet.

En undersøkelse gjennomført av Synovate for Posten viser at de varene vi handler mest av på nett(både fra Norge og utlandet), er:

1. Elektronikk og it-utstyr
2. Musikk og film
3. Bøker
4. Klær og sko
5. Sport- og fritidsutstyr
6. Kosmetikk (hår og hudpleieprodukter)
7. Verktøy
8. Blomster
9. Erotiske artikler
10. Dagligvarer