Kjøttdeig er på en måte universalingrediensen vår når vi skal lage middag. Vet du ikke hva du skal ha, er det lett å gripe til en pakke kjøttdeig, for den kan bli til så mangt. Rimelig er den også.

Men er den et sunt valg? Og er det forskjell på kjøttdeigene?

Proteinrikt kjøtt

Kjøttdeig er laget av muskelvev med en viss mengde fett i. Her finnes det regler - det er ikke fritt frem for produsenten å bruke masse fett og så kalle det for kjøttdeig. Signalstoffer i kroppen er laget av protein. Når vi også vet at proteiner inngår i absolutt alle cellene i kroppen, skjønner vi at det å få i seg nok protein av god kvalitet, betyr mye for helsen vår.

Rent kjøtt inneholder cirka 20 prosent protein, så ideelt sett bør kjøttdeigene nærme seg dette. Er det mye mindre enn 20 prosent protein, betyr det gjerne at det er tilsatt en del vann eller is til de ferdige produktet.

Kjøttdeig og familiedeig er et fetere alternativ enn karbonadedeig, Vær nøye på hva slags kjøttdeig du velger og Fettet i kjøttdeig er i stor grad mettet.

Kjøttdeig med Nøkkelhullsmerket inneholder lite fett generelt, og mindre salt og mettet fett enn de som ikke er merket.

Noen av kjøttdeigene er tilsatt vann og salt, andre er det ikke. Ofte kan du merke at de som inneholder vann, også slipper mye av vannet ut når du steker kjøttdeigen. Du mister volum, og mange syns kjøttdeigen steker dårligere - den blir liksom mer kokt enn stekt.