Du har ingen varer i handlekurven.

Delsum: kr 0,00

dagligvarer nett

Hvem kjøper?  Hvem utgjør "gullkundene" hos dagligvarebransjen?  1,3 millioner nordmenn i aldersgruppen 30-49 år har ansvar for innkjøp av mat til seg selv i tillegg til 1 million hjemmeboende barn mellom 0-17 år. Det er de som blir kaldt for gullkundene hos dagligvarerbransjen på grunn av at de sitter med penger og bestemmer over andre.  15% av i denne gruppen vil ifølge Mat på nett-barometeret kjøpe enda mer dagligvarer på nett i år. dagligvarer nett blir mer intensivt

 

Intensivt konkurranse: Hvorfor den digitale revolusjonen inntar dagligvaren? Det er mange som mener den digitale revolusjonen vil innta de fysiske dagligvarer nett med storm. Konkurransen vil bli mest intensivt i 2017 mener eksperter. De begrunner funnene sine med at vareutvalget er blitt bedre, store tidsbesparelser, lavere kjøringskostnader og mindre impulskjøp. Ekspertene mener at stadig flere forbrukere endrer sine innkjøpsrutiner og antagelig vil bryte det gammeldagse måten å kjøpe dagligvarer nett. De legger til at i disse dager er vi vitne til at volumet på innkjøp fra fysiske butikker går nemlig ned på grunn av nettopp veksten av netthandel.

 

 

Vareutvalg: Det som er utfordring for fysiske butikker er nettopp plassen. Det betyr at de må ha gjerne en god og i mange dagligvarer nett har utvalget du trengertilfeller en meget bra beliggenhet for sin fysiske butikk i forhold til nettbutikker som ikke trenger å ha en så meget attraktivt beliggenhet for sitt lager. I tillegg til at fysiske og tradisjonelle butikker må ha varene sine fysisk tilgjengelig for sine kunder. Dette er ikke tilfelle for nettbutikker i og med at de kan registrere et produkt basert på produsentens informasjon og bildet. Å ha tilgjengeligheten av varen for de tradisjonelle butikker har mange ulykker. Første er nettopp at de fleste dagligvarer nett er ferske og har en holdbarhet. Det betyr at varen må kjøpes inn og lagres og vises til den potensielle kunden. Dersom kunden vil ha den, så kan de plukke den og legge i sin handlekurv. Dette er i motsetning til nettbutikker hvor de kan i prinsippet registrere et produkt uten å ha den fysisk inn på lagret sitt. Ha den tilgjengelig for kunden på nettet. Og når kunden vil ha den, og legger den i handlekurven, så kan de bestille varen og levere den. I praksis blir det slik at nettbutikker kjøper kun et kartong / kolli av hvert produkt, noe som er kostnadseffektiv, og registrer produktet på sitt nettbutikk. Dersom kundene kjøper dette produktet, er veien for å bestille varen fra leverandøren veldig kort. Og hvis de ikke selger dette produktet, så har de ikke tapt så mye, det betyr at de har tapt kun kostnader av en kolli av produktet! Dette prinsippet er med å gi dagligvarer nett en mye mer større handlingsrom for å ha større vareutvalg. Nettbutikker med dagligvarer kan i prinsippet ha alt som finnes hos leverandørene i sin nettbutikk! Tenk deg største butikken du har noen sinne sett i livet ditt og litt større kan være på nettet uten å ha så mye kostnader.

Store tidsbesparelser: Mange som sliter med tidsklemma. De fleste foreldre i den småbarns perioden daglgivarer nett hjelper å spare tidstrever med det og mange andre med en fult kalender strever hverdagen videre med å få gjort det de har planlagt til å gjøre. Mange av oss foreldre, spesielt når både mor og far jobber, sliter med å hente ungene fra barnehage / barneskole samtidig som vi kommer tilbake fra jobben og må i tillegg svinge gjennom nærmeste dagligvare butikken for å kjøpe dagens middags-ingredienser. Hva vil du har valgt? Mange som har kjent på denne problemstillingen vil svare ja, takk til nettbutikker. Fordelen i denne sammenhengen er at du gjør mat handelen når det passer deg! Tenk at du slipper å tenke på matinnkjøp når du kommer rett fra jobben! Dette er fordi du har brukt et kvarter dagens i forveien og lagt dine matinnkjøp på dagligvarer nett. Du har brukt tid når det passer med alt annet inni kalenderen din. Mat handelen har ikke forhindret deg til å gå på foreldremøte, eller din egen trening er ikke blitt forstyrret. Den har heller ikke vært en årsak på at du gikk glipp av den beste tv-serien du elsker å se på tv'en etter middag. Nei, da. Bestillingen av dagligvarer nett har skjedd når du hadde tid til det, uten forstyrrelse.

 

 

Impulskjøp: Mange av forbrukerne klager på impulskjøp. Den uberømte Klage listen fylles av sjokolade og dagligvarer nett kan levere blomster med sjokoladegodteri og usunne produkter. Produsenter og butikker elsker kasse området! Hvorfor? Jo, tanken er at når kunden står ved kasse og venter på å bli ekspeditert, så er det beste muligheten å fylle handlekurven med ting man egentlig ikke trenger, men frister. Som en liten unge som finner sjokolade-avdelingen rett ved kassen. Når ungdom står ved kassen og finner gode og fristende tyggegummi og isen. Neste gang når du står ved køen i den fysiske dagligvare butikken du pleier å handel, se deg rundt og oppdag hvor mye usunt finner en ved denne delen av butikken i forhold til resten av butikken.

Kjøringskostnader: Leveringsprisen går ned i takt med flere leverandører som dukker opp i bransjen. Når en ny leverandør dukker opp, er leveringspris den første de tenker å droppe. Dette skjer på bakgrunn av at kunden ikke liker å betale for frakt. Undersøkelse viser at mange som velger vekk et produkt med frakt frem for et tilsvarende produkt uten pris for frakt, gratis levering. De fleste elsker å ha gratis levering derfor vil dette presse leveringsprisen mer i lengre periode. 

Omsetningen hos tilbyderne på nett, dette gjelder både matkasse og nettbutikk i 2016, har vært ca. 1,5 milliarder kroner. Dette er stor vekst, men større omsetning kommer til å bli basert på interessen og intensjonene hos forbrukerne. Å forandre handlemønstre fra gammeldags, tradisjonell og fysisk besøk av butikker til nettbutikker er et tydelig tegn på at forbrukernes preferanser og handlevaner er i endring. Dette viser at markedet er stort og etterspørsel etter dagligvarer nett er stort, spår eksperter.

Håper at du liker det du leser her og ikke vær i tvil å send en tilbakemelding dersom du har noen synspunkter :-)